reklama

Viktória Hollá z Ligy za ľudské práva: "Ľudskosť máme v samotnom názve našej organizácie"

Séria rozhovorov s členmi tímu Ligy za ľudské práva.  Spoznajte tváre občianskeho združenia Liga za ľudské práva. Cez naše osobné príbehy sa dozviete, čomu sa venujeme, prečo to robíme a čo nás na našej práci najviac baví.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

V predchádzajúcich článkoch série rozhovorov sme sa rozprávali s našou právničkou a členkou Správnej rady Barborou Meššovou a právničkou Michaelou Dojčinovičovou. V nasledujúcom rozhovore spovedáme našu právničku Viki Hollú, ktorá pôsobí v kancelárii Ligy za ľudské práva v Bratislave.

právnička Ligy za ľudské práva Viktória Hollá
právnička Ligy za ľudské práva Viktória Hollá 

Povedz nám o sebe. Ako si sa dostala k práci v Lige? 

Právnickú fakultu som vyštudovala v Košiciach, odkiaľ aj pochádzam. Presne si pamätám prvý impulz, keď som sa rozhodla študovať právo. Bolo to presvedčenie mať zmysluplné povolanie, ktorým by som dokázala pomáhať a slúžiť spoločnosti, ako aj viera v dobro a spravodlivosť. Aj keď som sa po skončení štúdia profesijne venovala rôznym odvetviam práva, lákala ma práca v neziskovke venujúcej sa všeobecne prospešnej činnosti. Keď som teda natrafila na ponuku práce v Lige, hneď som na ňu zareagovala, keďže som ich prácu sledovala už dlhšie a téma utečencov a migrácie mi bola blízka a zaujímala ma. Ako dobrovoľník a mentor som sa venovala aj rómskym deťom. Vždy mi bolo ľúto ľudí, ktorí sú na okraji spoločnosti, a veľmi ma hnevá diskriminácia a netolerantnosť voči inakosti, nech už je akákoľvek, preto budem vždy na strane tých slabších a zraniteľnejších, ktorí sa nedokážu sami brániť. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo máš v Lige na starosti?

Na starosti mám poskytovanie bezplatnej právnej pomoci žiadateľom o azyl cez projekt AMIF, ktorý je spolufinancovaný Európskou úniou z Fondu pre azyl, migráciu a integráciu. Venujem sa teda žiadateľom o azyl v konaní pred Migračným úradom už pred vydaním rozhodnutia. Snažím sa klientom pomáhať počas tohto konania, vyhľadávam informácie o krajine pôvodu, z ktorých žiadatelia pochádzajú, a overujem si ich s ich azylovými dôvodmi, ktoré v žiadosti uvádzajú. S klientmi sa stretávam v utečeneckom tábore v Rohovciach pri Šamoríne, ako aj u nás v kancelárii, a informujem ich o priebehu ich konania. Zastupujem ich aj v konaní pred Krajským súdom ako aj Najvyšším súdom v prípade negatívneho rozhodnutia, ak sa rozhodnú voči rozhodnutiu Migračného úradu odvolať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ktorá časť tvojej práce je tvoja najobľúbenejšia a prečo?

Páči sa mi pestrosť mojej práce. Som v kontakte s ľuďmi z rôznych kultúr, krajín, vierovyznania. Rozširujem si tým obzory a baví ma aj sledovať geopolitickú situáciu vo svete a vidieť veci v širšom zábere. Dozvedám sa väčšinou o negatívnych a veľmi smutných správach zo sveta. Vtedy si uvedomujem, aké šťastie máme, že žijeme v mieri a v prosperite v Európskej únii, v ktorej sa rešpektujú a vážia ľudské práva, keďže v iných častiach sveta to nie je vôbec samozrejmosť.

Viki na konferencii Európskej rady pre utečencov a exilantov  ECRE v Lisabone a  záber s Eleonor Sharpston, generálnou advokátkou Súdneho dvora EÚ
Viki na konferencii Európskej rady pre utečencov a exilantov ECRE v Lisabone a záber s Eleonor Sharpston, generálnou advokátkou Súdneho dvora EÚ  

V ktorej z tvojich aktivít vidíš najväčší prínos a prečo?

Väčšina našich klientov je z veľmi chudobných pomerov a majú za sebou ťažké životné skúšky, preto dúfam, že našim individuálnym prístupom a snahou im dávame pocit ľudskej dôstojnosti, že sa o nich niekto naozaj úprimne zaujíma a chce im pomôcť. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo bola doteraz pre teba najväčšia výzva?

Pre mňa je momentálne výzva každý jeden deň. Som v Lige za ľudské práva iba od mája 2018 a viem, že sa ešte musím veľa učiť. Azylovému právu som sa pred tým nevenovala a momentálne prežívam fázu „čím viac viem, tým viac neviem" :) Je pre mňa veľkou výzvou aj nachádzanie rovnováhy v prístupe k našim klientom, snažím sa k nim pristupovať ľudsky a často sa pristihnem, že na nich myslím aj po práci a ja sama mám obavy o ich život a ďalší osud. Veď ľudskosť máme v samotnom názve našej organizácie a naozaj sa k žiadateľom snažíme pristupovať ľudsky a nie len ako k ďalšiemu číslu v štatistike. Teda je dôležité zachovať si aj profesionálny odstup, ale zároveň pristupovať ku klientom ľudsky a empaticky - a to môže byť občas náročné. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Viki pred pobytovým táborom v Rohovciach
Viki pred pobytovým táborom v Rohovciach 

Povedz nám o jednom projekte, ktorý ti utkvel v pamäti alebo si na neho najviac hrdá a mal najväčší dopad?

Mám klienta z Turecka, ktorý je môj prvý klient. Prešla som si s ním jeho azylové konanie úplne od začiatku a veľmi by som si priala, aby so svojou žiadosťou o azyl uspel. Je to mladý študent práva, ktorého rodinu z politických dôvodov v Turecku prenasledujú a hrozí to aj jemu, ak by sa vrátil. Na jeho prípade som sa zatiaľ naučila asi najviac.

Viki v kancelárii
Viki v kancelárii 

Viki ďakujeme za rozhovor a želáme veľa ďalších úspešných prípadov.

Liga za ľudské práva

Liga za ľudské práva

Bloger 
  • Počet článkov:  69
  •  | 
  • Páči sa:  38x

Liga za ľudské práva je občianske združenie, ktoré podporuje utečencov a cudzincov žijúcich na Slovensku. Zasadzujeme sa za transparentnú, dôstojnú a zodpovednú migračnú, azylovú a integračnú politiku a snažíme sa posilňovať postavenie samotných cudzincov a utečencov. Dôverujeme v silu rôznorodej spoločnosti. Zoznam autorových rubrík:  AktuálneRozhovoryNáš tímHoaxy vs faktyPodcast Migračný kompas

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu